Az étrend-kiegészítők gyártói többek között úgy játszhatják ki a törvényt, ha ráragasztják termékeikre az „emberi fogyasztásra alkalmatlan” címkét - s így példának okáért ipari vagy kutatási célokat szolgáló vegyszernek minősítik a DNP-t, a halálos zsírégető szert. Ekként árusíthatják az utcai dizájnerdrogokat nyíltan benzinkutaknál és élelmiszerboltokban „fürdősóként”. Egy másik módszer, hogy a karcsúsító étrend-kiegészítőkhöz adott szintetikus serkentőszereket természetes élelmiszer-alapanyagokként tüntetik fel - a dimetil-amil-amin nevű dizájnerdrogot például „gerániumolaj-kivonatként”. Az FDA 2012-ben tiltotta be a dimetil-amil-amint, miután megállapították, hogy a vegyület „nem fedezhető fel a gerániumban”. (Egyébként is, ki eszik gerániumot?) Ám jóllehet a dimetil- amil-amin vélelmezhetően összefügg egyes váratlanul bekövetkezett halálesetekkel és agyvérzéses esetekkel, továbbra is megtalálható bizonyos súlycsökkentő étrend kiegészítőkben, melyek olyan ártatlan nevet viselnek, mint Trish „karcsúsító pollenje” (Simply Skinny Pollen a Bee Fit with Trish termékcsaládból).
Néhány betiltott kiegészítő, például a csikófark, avagy efedra kétségtelenül tényleg segíthet az embernek a fogyásban. „Csak egy a baj - jegyezte meg az Integratív Orvoslás Amerikai Bizottságának (American Board fór Integrative Medicine) alapító tagja. - Ez az étrend kiegészítő akár meg is ölheti a fogyasztót.” Létezik tehát bármilyen biztonságos és eredményes súlycsökkentő étrend-kiegészítő? Amikor egy randomizált, placebokontrollált vizsgálat során leteszteltek 9 karcsúsító kiegészítőt, kiderült, hogy egyik sem hatékonyabb a placebo cukortablettáknál. A fogyókúrás tabletták módszeres áttekintő elemzése ugyanilyen eredményt hozott: „Úgy tűnik, egyik sem gyakorol észrevehető hatást a testsúlyra aránytalan kockázatok nélkül.” A „tápszerészeti” kiegészítők egy másik hasonló áttekintő vizsgálata, melyet a Johns Hopkins Egyetem Súlykezelési Központja (Weight Management Center) végzett el, ezzel a következtetéssel zárult:
Befejezésül érdemes rávilágítani, hogy a testsúlykontroll talán legáltalánosabb és legbiztonságosabb alternatív/természetgyógyászati megközelítésmódja, ha a nagy energiasűrűségű és feldolgozott élelmiszereket alacsony energiasűrűségű táplálékokkal helyettesítjük, s ekként mérsékeljük a teljes kalóriabevitelt. Amennyiben hasznunkra fordítjuk a növényi alapú étrend alacsony kalóriasűrűségét és egészségjavító hatását, képesek lehetünk lefogyni, vagy legalábbis megtartani testsúlyunkat anélkül, hogy csökkentenénk az elfogyasztott étel mennyiségét vagy tápanyagértékét.
Ám még az ártalmatlan súlycsökkentő étrend kiegészítők is könnyen pluszkilókat eredményezhetnek az emberi psziché egy elképesztő bakijának köszönhetően, amit önfeljogosításnak nevezünk. Ez a jelenség akkor következik be, amikor öntudatlanul igazolunk valamely viselkedésformát, mely pedig távolabb visz minket a céljainktól közvetlenül azután, hogy tettünk valamit az elérésük érdekében. Vagyis olyan szabadossággal jutalmazzuk magunkat, ami visszavet bennünket.
Amikor egyes dohányosokkal elhitették, hogy C-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőket kapnak, a rákövetkező időszakban többet dohányoztak ama társaiknál, akiknek bevallottan placebotablettákat adtak - jóllehet mindkét csoporttal teljesen azonos cukorkapszulákat szedettek. A „C-vitamint” szedő csoport tagjai csaknem kétszer annyi cigarettát szívtak el, alkalmasint abban a tudat alatti meggyőződésben, hogy mivel az „étrend kiegészítővel” tesznek valamit az egészségükért, megengedhetik maguknak, hogy „egy kicsit szabadjára engedjék magukat”, holott valójában épphogy még inkább a nikotin rabjává váltak. Könnyű belátni, hogyan érvényesül az önfeljogosítás hatása életünk egyéb területein is. Más vizsgálatok kimutatták, hogy akiknek fogyókúrás étrend-kiegészítőnek hitt placebotablettákat adtak, azok nem csupán közvetlenül ezután mutattak csekélyebb hajlandóságot a testgyakorlásra, de hosszabb távon is harmadával kevesebbet sétáltak. A másik csoporthoz képest, amelynek tagjaival közölték, hogy placebotablettákat szednek, a félrevezetett résztvevők nagyobb arányban választották a bőséges svédasztalt az „egészséges biomenü” helyett. S vajon többet is ettek? Éppen ezt vizsgálta egy jelentékeny hatású tanulmány, melynek címe The Liberating Effect of Weight Loss Supplements on Dietary Control (A súlycsökkentő étrend-kiegészítők fellazítják a diéta fegyelmét). A résztvevők véletlenszerűen kiválasztott csoportjai közül az egyiknek bevallottan placebót, a másiknak állítólagosán súlycsökkentő kiegészítőt adtak, amely valójában ugyanaz a placebo volt, majd később a svédasztalos vacsoránál titkon megfigyelték a viselkedésüket. A „kiegészítőt” szedő alanyok többet ettek, ráadásul kevésbé egészséges fogásokból Ezen túlmenően egy hamis „kóstolópróbán” 30 százalékkal több csokoládét habzsoltak be, és több cukros üdítőt rendeltek,
„így hát - állapították meg a kutatók - azok az egyének, akik a fogyókúrás étrend-kiegészítőkre bízzák az egészségük védelmét, gyakran észrevétlenül is súlyos árat fizetnek ezért: ugyanis jogosultnak érzik magukat a gátlástalan dőzsölésre.”
Úgy tűnik, a közegészségügyi szakma korántsem adta fel abbéli törekvését, hogy véget vessen az elhízás járványának. Az Egészségügyi Világszervezet legújabb célkitűzései közé tartozik, hogy 2025-re megfékezzék a kór továbbterjedését. Ám még egy ilyen szerénynek hangzó kihívás is könnyen a globális közegészségügy előtt álló legnagyobb feladatok egyikének bizonyulhat. Jóllehet egyes térségekben mutatkoztak már szórványos eredmények, eddig egyetlen ország sem volt képes megálljt parancsolni az elhízásnak. Az eddigiekben megállapították, hogy e világjárvány legfőbb oka a magas kalória- és alacsony tápanyagtartalmú élelmiszerek és italok értékesítésének szakadatlan ösztönzése. Most, hogy a világ nagy részét megszabadítottuk a ragályos betegségektől és az éhínségtől, a közegészségügy egyes szószólói odáig merészkedtek, hogy kijelentsék, „az új korszak betegségterjesztői a nemzetközi élelmiszeripari cégek, melyek korábban példátlan mennyiségben árasztják el a piacot sóval, zsírral, cukorral és kalóriákkal”. Hatalmas felelősség terheli gátlástalan lobbizása miatt az élelmiszeripart, amit a világ legnagyobb iparágának tartanak. Egyedül a feldolgozott élelmiszerek gyártói billiárdokat söpörhetnek be. „Magyarán szólva az a fergeteges kereskedelmi siker, amit az élelmiszeripar a közelmúltban aratott, lassanként korunk egyik legnagyobb közegészségügyi katasztrófájába torkollik” - vonta le következtetését a George Institute fór Global Health közegészségügyi kutatóintézet vezérigazgatója.
Ám ne feledjük, a részvénytársaságok csak azt teszik, ami miatt létrehozták őket. A céljuk nem az, hogy felhizlalják az embereket, hanem hogy pénzt keressenek nekik. Az élelmiszeripar korántsem holmi aljas indokok miatt ömleszti ételeinkbe az egészségtelen összetevőket, amilyen a só, a cukor és a zsír, s adja hozzájuk a koffeint és az ízfokozókat, csupán azért, hogy maximalizálja a nyereségét. A piacok gyakran szinte ösztökélik a cégeket, hogy szolgálják ki - és fordítsák előnyükre - az emberi gyarlóságot. Az élelmiszer- és italcégek vezérigazgatói egyszerűen bizalmi felelősséggel tartoznak a részvényeseiknek, hogy a lehető legnagyobb negyedévi profitot termeljék nekik. S hogy miért nem árulnak almát az almás müzli és narancsot a narancsízű üdítő helyett? Hadd idézzem erre a velős választ, melyet állítólag „Dörzsölt” Willie Sutton adott, amikor megkérdezték tőle, hogy miért rabol bankot: „Azért, mert ott a nagy dohány.” Annak, hogy ilyen temérdek egészségtelen feldolgozott tápot zúdítanak a piacra, egyszerű gazdasági oka van: A valódi étel hamar tönkremegy. A zöldség és gyümölcs romlandó. A részvényesek olyan sütiket-rágcsálnivalókat akarnak látni, melyek heteken át elállnak a polcokon. Ezen túlmenően a valódi élelmiszereknek nincs márkanevük. Miért költené egy brokkolitermesztő tévéreklámra, amikor a vevők éppúgy megvásárolhatják a konkurens gazda terményét? A rendszer egyszerűen nem úgy van kialakítva, hogy jutalmazza az egészséges élelmiszerek értékesítését.
Végül pedig, a valódi élelmiszerek megtermelése pénzt és erőfeszítést igényel. A részvényesek nem szeretik bepiszkolni a kezüket, inkább piszkosul olcsó árucikkeket követelnek, amilyen a kukoricaszirup - lehetőleg az adófizetők pénzéből származó állami szubvencióval megtámogatva -, amit aztán belekeverhetnek a szénsavas vízbe, és palackonként pár dollárért árulhatják. A gyorséttermek egydolláros menüjében szintén azért szerepelhetnek burgerek, mert a több milliárd dollárnyi állami támogatásnak hála az állati takarmány fillérekbe kerül. Akik ellenzik az „erőskezű” állami szabályozás bevezetését, valószínűleg nincsenek tisztában vele, hogy azok az erős kezek jelenleg a nagy élelmiszeripari cégek javára billentik el a mérleget.
Mire sikerült visszaszorítanunk a dohányzást, megtanultuk, milyen hatalmas hajtóerőt jelenthet a cégeknek a profit „az elveszett emberéletek és tengernyi szenvedés dacára”, írta két kiemelkedő közegészségügyi szakember. A következőkben a szerzők az Egyesült Államok egyik körzeti bírájának egy dohánycég elleni perben hozott határozatából idéznek:
Amikor választani kell a fogyasztók testi egészsége és a maguk anyagi jóléte között, a cégek a nyíltság helyett a titkolózást, a biztonság helyett a forgalomnövelést, az erkölcs helyett a pénzt választják. Kik ezek az emberek, akik tudatosan és titkon úgy döntenek, hogy kockázatnak teszik ki a vásárlóközönséget pusztán a profitszerzés miatt, és akik azt hiszik, hogy a fogyasztók betegsége és halála egyszerűen a saját gyarapodásuk megfizethető ára?
A dohányzás visszaszorításával arattuk a közegészségügy egyik fényes diadalát. A felnőtt dohányosok aránya 1965- ben még 42 százalékra rúgott, mára azonban alig 15 százalékra esett vissza. E tetemes csökkenésnek hála a cigaretta ma évente csupán félmillió amerikait öl meg - sok-sok ezerrel kevesebbet, mint az étrendünk. Jelenleg az Egyesült Államokban a vezető halálok az amerikai étrend.
Nem alkalmazhatnánk a megváltoztatására ugyanazokat a stratégiákat, amelyek olyan sikeresnek bizonyultak a nagy dohányipari cégek ellen? Aligha véletlen egybeesés, hogy az elhízás ellen bevethető legköltséghatékonyabb irányelvi beavatkozások közül hármat mintha csak a dohányipar ellen vívott háborúkból vettünk volna: (1) az egészségtelen termékek megadóztatása; (2) a csomagoláson feltűnően elhelyezett címkézés, illetve (3) a reklámok korlátozása a gyermekek védelme érdekében.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése